Films en televisie/Financieel nieuws/Overig/Overig Disney nieuws

Megafusie Walt Disney: Veelvraat zint op abonnement

Kijken we straks Netflix 1 en Disney 3 in plaats van Nederland 2? Steeds meer mediabedrijven stappen over op abonnementssystemen voor hun programma’s. Dat betekent dat tv-kijken duurder wordt.

Amusementsconcern Disney kondigde vorige week aan voor 44 miljard euro mediabedrijf 21st Century Fox te kopen, het mediabedrijf van Rupert Murdoch. Zo ontstaat een nieuwe reus in de mediawereld. ,,De nieuwe Wal Mart van Hollywood”, zegt analist Barton Crockett van persbureau Bloomberg.
Nu zijn veel Disneyfilms en -series nog te zien bij omroepen en bijvoorbeeld Netflix. Maar Disneybaas Bob Iger kondigde al aan dat wat hem betreft alle programma’s van Disney en Fox exclusief te zien zijn via een eigen streamingdienst via internet, zoals Netflix.

Endemol
Disney en Fox zijn beide succesvol met speelfilms, zoals Avatar, Kung Fu Panda, X-men en Star Wars. Daarnaast hebben de bedrijven een grote studio voor tv-producties en beschikken ze over eigen tv-kanalen. Er zit ook een Nederlands tintje aan de overname. Productiebedrijf Endemol Shine, producent van onder andere Goede Tijden Slechte Tijden, valt ook onder de nieuwe boedel.

De twee mediabedrijven maken zo een vuist tegen nieuwkomers als Netflix, Amazon, Facebook en Apple. Eerder kondigde TimeWarner al aan te willen fuseren met kabelbedrijf AT&T. Ook die fusie is bedoeld om tegenwicht te bieden aan nieuwe toetreders.

Exclusief
Oud en nieuw vechten om de gunst van de kijker, door zo veel mogelijk kijkhits exclusief aan te bieden. Sowieso moet het aanbod zo exclusief mogelijk zijn. ,,Bij Netflix zie je dat eigen series het beste lopen”, zegt mediaondernemer Kees Abrahams, directeur van Imagine Nation.

Die ontwikkelingen raken de Nederlandse tv-kijker en de omroepen. Steeds meer films en series en mogelijk sportwedstrijden verdwijnen van het open net en kunnen alleen worden bekeken met een abonnement. ,,Straks heb je verschillende abonnementen nodig om alles te zien”, verwacht Abrahams. ,,Dat betekent dat kijken duurder wordt. Ik schat in dat we straks een paar tientjes per maand meer gaan betalen.”

Een flinke prijsstijging, maar dat hebben kijkers er wel voor over, denkt Abrahams. ,,Netflix heeft al twee miljoen abonnees in Nederland. Bovendien zie je in het buitenland dat mensen bereid zijn te betalen voor het aanbod. In België bijvoorbeeld betalen ze al snel 150 euro per maand voor internet en tv. Hier betalen we straks nog steeds geen 100 euro per maand.”

Bioscoopkaartje
Omroepen zullen het straks moeilijker krijgen, omdat ze geen films en series meer kunnen uitzenden. Adverteerders kopen al minder reclame en kijkers verdwijnen langzaamaan naar internet.
Niet alleen tv-kijken wordt duurder. De kans dat een bioscoopkaartje duurder wordt, is ook groot. Analist Rick Greenfield wijst op het feit dat Disney en Fox veel topfilms produceren die bioscopen graag willen hebben. Door de fusie kunnen ze een hogere prijs vragen voor hun films. Kosten die zullen worden doorberekend aan de klant.

Pretparken
De slag woedt niet alleen om de kijker in de huiskamer, maar ook om de bezoekers van pretparken. In de twaalf themaparken van Disney (verdeeld over de Verenigde Staten, Japan, China en Frankrijk) kan de overname van 21th Century Fox grote gevolgen hebben. Eerdere overnames door Disney van de Muppets (2004), Pixar (2006), Marvel (2009) en Lucasfilm (2012) gaven de reus al het alleenrecht op het gebruik van alle bijbehorende karakters.

Met de overname van Fox zet Disney wederom concurrent Universal klem, dat in Florida enkele kilometers verderop twee themaparken heeft. Eén van de meest spectaculaire attracties gaat over Spiderman: een Marvel-held, die Disney sinds 2009 bezit. En een Simpsons-themagebied uit 2013 in hetzelfde resort is gebaseerd op het Bart Simpson-karakter dat nu ook eigendom van Disney wordt. Verdere 21th Century Fox-uitbreidingen lijken hiermee voor Universal van de baan: de vijver om in te vissen wordt steeds kleiner. En Mickey? Die lacht in zijn vuistje.

Bron: Ad.nl

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s